دیجیتال مارکتینگ: سرمایه‌گذاری هوشمندانه برای رشد کسب و کار

دیجیتال مارکتینگ: سرمایه‌گذاری هوشمندانه برای رشد کسب و کار

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در ابتدا به عنوان بخشی از مدیریت بازاریابی و تبلیغات شناخته می‌شد؛ اما با پیشرفت فناوری و گسترش استفاده از اینترنت و موبایل، امروزه به یک حوزه تخصصی مستقل تبدیل شده است. بازاریابی به معنای رفع نیاز بازار هدف به صورتی سود‌آور است. هدف ما یافتن بازاری مناسب برای ارائه خدمات و کسب سود است.

فهرست محتوا

با تحول سریع فناوری و گسترش دستگاه‌های دیجیتال، بازاریابی هم تغییر کرد و مفهوم بازاریابی دیجیتال شکل گرفت. این رشته در بسیاری از دانشگاه‌های جهان در مقطع کارشناسی ارشد و MBA تدریس می‌شود. در ایران علی رغم استقبال کم دانشگاه‌ها، دیجیتال مارکتینگ به رشد خود ادامه داده و پیش‌بینی می‌شود که در آینده به عنوان یک رشته رسمی در دوره‌های مدیریتی جایگاه خود را پیدا کند. در این مقاله به بررسی همه جانبه دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال عبارت است از مجموعه‌ای از فعالیت‌های بازاریابی که با استفاده از ابزارها و کانال‌های دیجیتال برای تبلیغ محصولات، خدمات و برندها انجام می‌شود. برای این روش بازاریابی از اینترنت، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل، برنامه‌های موبایل و دیگر بسترهای آنلاین بهره می‌برند.

این کار ارتباط تاثیرگذاری را بین مشتریان و کسب‌ و کارهای مختلف ایجاد می‌کند. از مهم‌ترین خصوصیات این نوع بازاریابی قابلیت اندازه‌گیری دقیق عملکرد و بهینه‌سازی کمپین‌ها بر اساس داده‌های واقعی است. وجود رسانه، کانال‌های بازاریابی، تعامل و پرسونای مخاطب از مفاهیم مهم در این زمینه است.

تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی چیست؟

تفاوت این دو را در جدول زیر مورد مقایسه قرار می‌دهیم:

خصوصیاتبازاریابی دیجیتالبازاریابی سنتی
زمینه تبلیغاتآنلاین مانند وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و...آفلاین مانند روزنامه، رادیو، تلویزیون و ...
مخاطبدقیق و هدفمند، امکان شخصی‌سازی محتواگسترده ولی کمتر قابل تنظیم
تعامل با مشتریدو طرفه، سریع و قابل پیگیرییک طرفه و تعامل کمتر
اندازه‌گیری نتایجقابل سنجش با ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکسدشوار و اغلب با نظرسنجی و حدس و گمان
هزینهمقرون به صرفه و قابل تنظیم بر اساس بودجهپر هزینه و نیازمند سرمایه گذاری بزرگ
سرعت انتشارفوری و لحظه‌ایزمان بر و نیازمند برنامه‌ریزی طولانی
انعطاف‌پذیریامکان تغییر و بهتر کردن در هر لحظهثابت و سخت برای تغییر بعد از انتشار
دسترسی جهانیامکان دسترسی به مخاطبان جهانیمحدود به منطقه جغرافیایی مشخص

شاخه های دیجیتال مارکتینگ

شاخه های دیجیتال مارکتینگ

در دنیای پویای دیجیتال مارکتینگ، تنوع بی‌نظیری از شاخه‌ها و روش‌ها وجود دارد که هر کدام به شیوه‌ای منحصر به فرد به جذب مشتری و افزایش فروش کمک می‌کنند. از استراتژی‌های سنتی‌تر مانند ایمیل مارکتینگ که همچنان نقش مهمی دارند، تا روش‌های نوظهورتر مثل بازاریابی ویدیویی و یا بازاریابی تأثیرگذار(Influencer)، هر کدام مخاطبان خاص خود را هدف قرار می‌دهند. این تنوع، فرصت‌های زیادی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا با توجه به ماهیت محصول یا خدمت خود، استراتژی‌های هدفمند و مؤثری را انتخاب کنند. درک این تنوع و انتخاب ترکیب مناسبی از روش‌ها، کلید موفقیت در دنیای دیجیتال مارکتینگ است. در ادامه، به بررسی برخی از مهم‌ترین‌ شاخه ها می‌پردازیم.

SEO - SEM

موتورهای جست و جو میدان رقابتی برای کسب و کارها هستند؛ برای هرچه بیشتر دیده شدن در برابر مخاطبان خود . این رقابت به دو شکل ارگانیک و پولی صورت می‌گیرد.

SEO :

در رقابت ارگانیک کل سایت باید طبق اصول سئو بهینه‌سازی شده و محتوای مرتبط و باکیفیت تولید شود تا در کلمات کلیدی خاص در نتایج برتر جستجو قرار بگیرد. سئو به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

  •  سئوی داخلی: در این مرحله به بهینه‌سازی محتوا و ساختار صفحات سایت پرداخته می‌شود. این شامل انتخاب دقیق کلمات کلیدی، نوشتن عناوین و توضیحات متا بهتر، فشرده‌سازی تصاویر و افزایش سرعت بارگذاری صفحات می‌شود.
  •  سئوی خارجی: این بخش شامل اقداماتی در خارج از سایت شما می‌شود مثلا ایجاد لینک‌های ورودی معتبر یعنی همان بک لینک  حضور در شبکه‌های اجتماعی و ارتقا اعتبار برند که به رتبه‌بندی سایت شما کمک می‌کند.

و اما SEM :

در رقابت پولی تنها نیاز به یک لندینگ پیج برای شرکت در رقابت است. گوگل به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که در نتایج جست و جو تبلیغ کنند. کسب و کارها برای کلمه کلیدی‌های هدف خود هزینه‌ای را به عنوان بودجه تبلیغاتی تعیین می‌کنند. گوگل بر اساس کیفیت تبلیغ و پیشنهاد مالی هر کسب و کار تصمصم می‌گیرد که کدام تبلیغ را نمایش دهد و در چه رتبه‌ای قرار بگیرد.

digital marketing - دیجیتال مارکتینگ

ابزار اصلی برای ESO و SEM

برای ورود به این شاخه در دیجیتال مارکتینگ نیاز به یک وب سایت حرفه‌ای دارید.
طراحی سایت

بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی - Social Media Marketing

شبکه‌های اجتماعی از پر جمعیت‌ترین فضاهای اینترنتی هستند و فرصتی عالی برای جذب مخاطب، افزایش آگاهی از برند و تبلیغ محصولات یا خدمات فراهم می‌کنند. محتوا هسته اصلی بازاریابی در این پلتفرم‌هاست. هر شبکه اجتماعی سبک محتوای خاص خود را دارد؛ برای مثال اینستاگرام و تیک تاک بر پایه ویدئو هستند در حالی که ایکس یا همان توییتر سابق بر متن‌های کوتاه تمرکز دارد. محتوای تعاملی و جذاب در این فضاها می‌تواند مخاطب را درگیر کرده و او را به انجام اقدام مورد نظر شما ترغیب کند.

شبکه‌های اجتماعی امکان ارتباط مستقیم، دو طرفه و بدون واسطه با برند را فراهم می‌کنند، چیزی که در سایر روش‌های بازاریابی کمتر دیده می‌شود. این ویژگی شبکه‌های اجتماعی را به بهترین زمینه برای ایجاد روابط پایدار با مخاطبان و جذب مشتریان وفادار تبدیل می‌کند. برای تدوین استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی انتخاب پلتفرمی که مخاطبان هدف شما را در آن فعال هستند، اهمیت زیادی دارد. برای مثال اگر جامعه هدف شما افراد شاغل هستند لینکدین مناسب‌ترین گزینه خواهد بود.

واژه نامه و نکته ها...

Search engine marketing بازاریابی موتورهای جست و جو

در تبلیغات گوگل تنها زمانی هزینه پرداخت می‌شود که کاربر روی تبلیغ کلیک کند. که با نام تبلیغات کلیکی می‌شناسیم.

آینده دیجیتال مارکتینگ چیست؟

همانند هر رشته دیگری دیجیتال مارکتینگ هم با  پیشرفت‌های جدید در زمینه تکونولوژی دست خوش تغییرات و گستردگی در آینده نزدیک خواهد شد. از هوش مصنوعی گرفته تا جستجو با صدا و تصویر، بازاریابی به صورت لایو و زنده، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، و در پایان بازاریابی مبتنی بر داده‌ها .

2 دیدگاه دربارهٔ «دیجیتال مارکتینگ: سرمایه‌گذاری هوشمندانه برای رشد کسب و کار»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا